תנ"ך על הפרק - קהלת יא - חומת אנך

תנ"ך על הפרק

קהלת יא

818 / 929
היום

הפרק

שַׁלַּ֥ח לַחְמְךָ֖ עַל־פְּנֵ֣י הַמָּ֑יִם כִּֽי־בְרֹ֥ב הַיָּמִ֖ים תִּמְצָאֶֽנּוּ׃תֶּן־חֵ֥לֶק לְשִׁבְעָ֖ה וְגַ֣ם לִשְׁמוֹנָ֑ה כִּ֚י לֹ֣א תֵדַ֔ע מַה־יִּהְיֶ֥ה רָעָ֖ה עַל־הָאָֽרֶץ׃אִם־יִמָּלְא֨וּ הֶעָבִ֥ים גֶּ֙שֶׁם֙ עַל־הָאָ֣רֶץ יָרִ֔יקוּ וְאִם־יִפּ֥וֹל עֵ֛ץ בַּדָּר֖וֹם וְאִ֣ם בַּצָּפ֑וֹן מְק֛וֹם שֶׁיִּפּ֥וֹל הָעֵ֖ץ שָׁ֥ם יְהֽוּא׃שֹׁמֵ֥ר ר֖וּחַ לֹ֣א יִזְרָ֑ע וְרֹאֶ֥ה בֶעָבִ֖ים לֹ֥א יִקְצֽוֹר׃כַּאֲשֶׁ֨ר אֵֽינְךָ֤ יוֹדֵ֙עַ֙ מַה־דֶּ֣רֶךְ הָר֔וּחַ כַּעֲצָמִ֖ים בְּבֶ֣טֶן הַמְּלֵאָ֑ה כָּ֗כָה לֹ֤א תֵדַע֙ אֶת־מַעֲשֵׂ֣ה הָֽאֱלֹהִ֔ים אֲשֶׁ֥ר יַעֲשֶׂ֖ה אֶת־הַכֹּֽל׃בַּבֹּ֙קֶר֙ זְרַ֣ע אֶת־זַרְעֶ֔ךָ וְלָעֶ֖רֶב אַל־תַּנַּ֣ח יָדֶ֑ךָ כִּי֩ אֵֽינְךָ֨ יוֹדֵ֜ע אֵ֣י זֶ֤ה יִכְשָׁר֙ הֲזֶ֣ה אוֹ־זֶ֔ה וְאִם־שְׁנֵיהֶ֥ם כְּאֶחָ֖ד טוֹבִֽים׃וּמָת֖וֹק הָא֑וֹר וְט֥וֹב לַֽעֵינַ֖יִם לִרְא֥וֹת אֶת־הַשָּֽׁמֶשׁ׃כִּ֣י אִם־שָׁנִ֥ים הַרְבֵּ֛ה יִחְיֶ֥ה הָאָדָ֖ם בְּכֻלָּ֣ם יִשְׂמָ֑ח וְיִזְכֹּר֙ אֶת־יְמֵ֣י הַחֹ֔שֶׁךְ כִּֽי־הַרְבֵּ֥ה יִהְי֖וּ כָּל־שֶׁבָּ֥א הָֽבֶל׃שְׂמַ֧ח בָּח֣וּר בְּיַלְדוּתֶ֗יךָ וִֽיטִֽיבְךָ֤ לִבְּךָ֙ בִּימֵ֣י בְחוּרוֹתֶ֔ךָ וְהַלֵּךְ֙ בְּדַרְכֵ֣י לִבְּךָ֔ וּבְמַרְאֵ֖י עֵינֶ֑יךָ וְדָ֕ע כִּ֧י עַל־כָּל־אֵ֛לֶּה יְבִֽיאֲךָ֥ הָאֱלֹהִ֖ים בַּמִּשְׁפָּֽט׃וְהָסֵ֥ר כַּ֙עַס֙ מִלִּבֶּ֔ךָ וְהַעֲבֵ֥ר רָעָ֖ה מִבְּשָׂרֶ֑ךָ כִּֽי־הַיַּלְד֥וּת וְהַֽשַּׁחֲר֖וּת הָֽבֶל׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

שלח לחמך על פני המים וכו'. אפשר במה ששמעתי מעטרת ראשי אבא מארי זלה"ה במאמר רז"ל עתיד הקב"ה לעשות צל וחופה לבעלי מצות אצל בעלי תורה וכו'. ולכאורה יש להעיר דמאי טיבותא היא לבעלי מצות שיהיו בג"ע אצל בעלי תורה והלא בעלי תורה שם יתנו גופי הלכות בעומק הלכה. ובעלי מצות לא ידעו מאי קאמרי רבנן והם יבושו ודבקו צערי"ם בשערים המצויינים. ועט"ר אמ"ן עדן מצא הקדמה ברז"ל דלעת"ל כל העשירים שהיו מהנים ת"ח מנכסיהם ילמדום תורה בג"ע ויתחכמו ובהא ניחא שהקב"ה עושה להם צל וחופה אצל בעלי תורה כי אז גם הם ישמעו וילמדו במאי דעסקי רבנן ובזה היה מפרש עט"ר אמ"ן עדן פסוק ה' עז לעמו יתן ה' יברך את עמו בשלום. הכונה ה' עז שהיא התורה לעמו בעלי מצות יתן לעתיד שילמדום תורה ובזה ה' יברך את עמו בשלום שיהיו בעלי מצות אצל בעלי תורה ויהיה להם שלום ולא יצטערו כי גם ידעו ויבינו מה שהת"ח עוסקים בתורה עכ"ד עט"ר א"מ זלה"ה ומצאתי הקדמה זו בילקוט ראובני ובשכחת לקט. ובזה אפשר כוונת הפסוק לעיל כי בצל החכמה בצל הכסף ויתרון דעת החכמה תחיה בעליה. הכונה כי בצל החכמה בצל הכסף שהקב"ה עושה צל וחופה לבעלי מצות אצל בעלי תורה כמ"ש רז"ל וכי תימא אדרבא זה צער לבעלי מצות להיות אצל בעלי תורה כי לא ידעו ולא יבינו ותכסם בושה וכלימה לז"א ויתרון דעת אז יהיה לבעלי מצות חלק בלמוד שילמדום תורה והגדילו השמחה וקורא אני אליהם יעמדו יחדיו והחכמה תחיה בעליה תרי דגם בעלי מצות רבים יחכמו. וזה רמז קראין שלח לחמך כלומר תעשה צדקה מגרנך ומיקבך. על פני המים היא התורה שתעשה צדקה עם בעלי תורה הם פני המים. כי ברב הימים בג"ע תמצאנו דרך מציאה שילמדוך תורה: בבקר זרע את זרעך. רז"ל דרשוהו עה"ת. ואפשר לרמוז דעל ידי תלמוד תורה מכניע קליפת זבוב כמ"ש לעיל ולכן ר"ת בבקר זרע את זרעך בגימטריא זבוב דהלימוד מהני לבטלה: שמח בחור בילדותך. אפשר לרמוז דאחת מטענות היצר הרע הוא שאומר לבחור תעשה כל אשר תאוה נפשך בעריות ובמאכלות אסורות ואח"כ תעשה תשובה וזה ריוח גדול לזכות בשני עולמות וזדונות נעשות כזכיות אמנם הבל יפצה פיהו דאומר אחטא ואשוב אין מספיקין בידו לעשות תשובה וזה שאמר שמח בחור בילדותך הם דברי היצר הרע ודבריו לעו ודע כי על כל אלה יביאך האלהים במשפט שכבר ידעת שהוא נגד רצון הבורא וגם על זה תענש מלבד עונש העבירות עצמם: והסר כעס מלבך וכו'. בספר חסידים סימן תרנ"ב כתב שלא יכעוס ולא ישנא ולא יקנא כדי שיהא לבו פנוי לתורה שנאמר הסר כעס מלבך עכ"ד ושלשה אלה כעס קנאה שנאה סימן כק"ש נדף. ונרחיב קצת במה שאמרו תורה בעידנא דעסיק בה אצולי מצלא מיצר הרע. ואם כועס ובכלל שונא ומקנא בטל מתורה ושולט היצר הרע והיינו קראין הסר כעס מלבך אף בלב אם טבעך שונא קנאי וקפדן הסר כעס הסר דייקא שטבעך גורם לזה ואנכי מצוך הסר. ובזה והעבר רעה היצה"ר סט"א מבשרך שלא ישלוט בך ויהיה לבך פנוי לתורה. אי נמי שאין עצמותיו מרקיבין אם אין לו קנאה וזה שאמר הסר כעס מלבך ובכלל שלא יהיה קנאי ובזה והעבר רעה מבשרך דייקא ובשרך ישכון לבטח. אי נמי דעל ידי הכעס נעשה משכן לסט"א וכע"ז כמו שאמר בזהר הקדוש וזהו אף אם בא לכלל כעס הסר ובזה והעבר רעה הסט"א ששכנה בך:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך